696 977 400 agnieszka.janas@wp.pl

Bieganie zimą – moje porady

Jak biegać zimą???

Generalnie nigdy nie zastanawiałam się jak biegać zimą… Może dlatego, że moje skupienie na celu było silniejsze niż mróz i trudne warunki. Operacja, rekonwalescencja i długie spacery dały się we znaki szczególnie, gdy temperatura dochodziła zera i poniżej. Wiadomo, jak biegniemy jest cieplej i krócej, ale moja determinacja,, zmuszała” mnie do 4h wędrówek. By choć trochę się ogrzać wpadałam na stacje po zakup kawy, do której dolewałam wrzątek wody.

No to tyle, tytułem wstępu…

Jak biegać zimą w takim razie???

Pierwsza i w sumie nadrzędna zasada to dopasuj się do warunków za oknem

Jeśli temperatura jest dodatnia i nawierzchnia sucha wykonuj swoje założenia treningowe w 100%. Okres grudzień, styczeń polecam poświęcić na poprawę sprawności ogólnej, obudowanie mięśni i pracę w pierwszym zakresie tętna. Dla tzw,, odmulenia” warto w kolejnym etapie wprowadzić rytmy i zabawy biegowe. Pierwsze to krotnie odcinki biegane żwawo, dzięki którym masz szansę popracować nad techniką biegu. Zabawy biegowe z kolei stanowią doskonały wstęp do budowania szybkości wytrzymałościowej. Wykonywanie specjalistycznych treningów i praca na wysokich obrotach jest mało efektywna, gdyż forma ma być na wiosnę, a nie poza sezonem startowym.

Dbaj o silę i elastyczność mięśni. Nigdy nie rozciągaj się przed treningiem, a rozruszaj,, gnaty”. Gdy tego potrzebujesz użyj maści rozgrzewającej lub masażu wibracyjnego przed treningiem, by przygotować ciało do wysiłku.

Co robić, gdy temperatura spada grubo poniżej zera???

Dużo zależy od Twojej odporności. Jeśli mróz Tobie nie straszny biegaj śmiało, ale na niskim tętnie. Niska temperatura to dodatkowy bodziec dla Twojego organizmu, więc należy zachować umiar. Wszelkie rozciągania, ćwiczenia rób już w domu, by zachowywać optymalną ciepłotę ciała.

Co robić, gdy spadnie śnieg???

Biegać 💯

To naturalna siła biegowa. Warto trochę pomęczyć się w zaspach śniegu, by potem śmigać na suchej nawierzchni. Jedynym przeciwskazaniem są momenty, gdy pojawiają się oblodzenia.

Z własnego doświadczenia wiem, że, gdy pojawią się niebezpieczeństwo, że pod warstwą śniegu zalega lód może dojść do niewinnego upadku, który może skończyć się złamaniem z przemieszczeniem. Doświadczyłam tego kilka lat temu na treningu w Szklarskiej Porębie. Od tamtego czasu, kiedy nawierzchnia robi się śliska Zamieniam treningu w terenie na bieżnie mechaniczną. Co prawda nie są to naturalne warunki do treningu, ale bezpieczeństwo przede wszystkim.

agarun_nowym_rokiem_zdrowym_krokiem_janasiak
agarun_nowym_rokiem_zdrowym_krokiem_janasiak

Po treningu zimowym zadbaj o prawidłowe nawodnienie i ciepłotę ciała. Może to być gorąca zupka, ciepła kąpiel i dopiero potem ćwiczenia i rolowanie.

Reasumując: Jak trenować zimą??

Przede wszystkim nic na siłę, spokojny trening z nastawieniem na sprawność ogólną stanowi bazę do budowy formę na wiosnę.

Masz pytania??

Zapraszam do współpracy

Opieka trenerska

Wideoanaliza

Konsultacje fizjoterapeutyczne i terapia ruchem

Ocena bioneuromechaniczna

Zrób to zimą, by śmigać na wiosnę

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.